Del
NorskEnglish
Tilbake til oversikten
Show info

Curtis, Edward S.

Edward Curtis (1868 –1952) was an American photographer and ethnologist whose work focused on the American West and on Native American peoples. In 1885, at the age of 17, Curtis became an apprentice photographer in St. Paul, Minnesota. In 1887 the family moved to Seattle, Washington, where he became a partner with Rasmus Rothi in an existing photographic studio.

In 1895, Curtis met and photographed Princess Angeline (c. 1820–1896), also known as Kickisomlo, the daughter of Chief Sealth of Seattle. This was his first portrait of a Native American. Ever since, Curtis devoted his life and careers to the American West and the Native American people.

***
Edward S. Curtis (1868-1952) var en besluttsom, karismatisk pionerfotograf som i 1900 satte seg fore å dokumentere den amerikanske urbefolkningens tradisjonelle liv. Han var enormt produktiv, men døde fattig og glemt. Arbeidet hans ble gjenoppdaget på 1970-tallet og er nå synonymt med fotografering av amerikanske urinnvånere.
Gjennom 30 år produserte Curtis og hans team rundt 40.000 fotografier, over 10.000 lydopptak av språket og musikken til amerikanske urinnvånere, og en helaftens film om «The vanishing race». Et utvalg fotografier og tekst ble utgitt i det 20 bind tykke bokverket The North American Indian, fra 1907 til 1930. Rundt 722 motiver ble også solgt som portfolios eller enkeltstående fotografier. Alt fremstilt med håndverksmessig presisjon og med de edleste teknikker som fotogravyr, platinatrykk, gull og sølvtonede positiver.
Arbeidet skulle på tross av økonomiske sponsorer og tidligere suksess etterlate livet hans i ruiner, både grunnet tunge økonomiske nedgangstider, og fordi publikum ble opptatt av andre motivkretser og bildeuttrykk. Da siste bok utkom i 1930 var han personlig konkurs, skilt og ved dårlig helse.

Det skulle gå omkring 40 år før Curtis ble gjenoppdaget. I dag har hans arbeid en sentral plass i fotohistorien, men ikke minst viktig er det at gruppene han har fotografert, selv har anerkjent arven etter Curtis som et betydningsfullt bidrag til fortellingen om det samfunnet som i dag for lengst har gått tapt.

Dokumentasjonsprosjektet hans har møtt mye kritikk. Det er flere måter å lese arven etter Curtis. Myten om mannen kan være den kritiske fortellingen rundt hans arbeid. Vissheten om at flere av motivene var arrangert, gjorde at Curtis arbeid ikke fikk anerkjennelse som etnografisk fotografi. På den andre siden kan legenden om han fortelle om det utrettelige arbeidet han gjorde for å dokumentere en tradisjonell levemåte som var i ferd med å forsvinne.

Det er viktig å se Curtis arbeid i kontekst. Referansebilder gir en annen inngang til å forstå Curtis, og er med på å plassere ham i sin samtid. Arbeidene hans var forskjelligartet – noen bilder var ment for utstilling og salg, i piktorialistisk stil, med heroiske portretter og poetiske skildringer av scener som er arrangert for fotografen. Andre bilder var dokumenterende og beskrivende bilder av gjenstander, ritualer, mennesker og miljø.

Birth year
1868